20.2.12

Τα παιδιά, αυτά τα μοναδικά.

Συναρπαστική εβδομάδα για την οικογένεια, τα μηνύματα είναι αισιόδοξα, αν εξαιρέσεις το ότι η μικρή είχε ωτίτιδα - το αγνοούσα - και εγώ επέμενα να την κάνω κάθε βράδυ μπάνιο με ουρλιαχτά και ν'αναρωτιέμαι τί παραξενιές είναι αυτές τώρα.  Μόνο που το γράφω νιώθω την ανάγκη να αυτομουτζωθώ και να τραβήξω τις ανατριχιασμένες τρίχες μου.  Εντάξει, κανείς δεν είναι τέλειος.
Είμαστε σε φάση μεγάλης άνθησης δημιουργικότητας.  Ο σύζυγος μου άνοιξε καφέ και ξεθεώθηκα να γυρνάω όλη την Αθήνα για το κάθε τζιτζιμπριτζιλάκι, να ανεβοκατεβαίνω στο σπίτι για το κάθε παιδικό ρικουέστ ανά μισάωρο, να συντονίζω προγράμματα, καρότσια, βοήθεια κάθε μέρα, να μην προλαβαίνω να λιμάρω ούτε τον αριστερό δείκτη έτσι για το ξεκάρφωμα, να ξεφυσάω με απελπισία και λαχτάρα για την κάθε σελίδα του Living etc. που ξεφύλλιζα, αλλά και να βλέπω φίλους από τα παλιά, να χαίρομαι που χαίρονται, να πίνω καφέ με μανία, να δοκιμάζω μηλόπιττες και κρουασάν ολικής άλεσης.  Ναι, υπάρχουν και χειρότερα σε αυτή τη ζωή, και ειδικά μέσα σε αυτή την απαίσια, μαλακισμένη κρίση.  Δεν παραπονιέμαι, απολαμβάνω.  Και όχι μόνο.  Πάνω απ'όλα, ελπίζω.
Και ελπίζω ότι η δημιουργικότητα μπορεί να μας σώσει.  'Οτι τα παιδιά μας θα χτίσουν τη διαφορά.  Θα κάνουν τον κόσμο τούμπα και θα τον ξετινάξουν, τα δικά μας τα μυαλά θα φαντάζουν ανούσια και μικροαστικά μπροστά στις δικές τους πράξεις, στα όνειρα που έγιναν πραγματικότητα, στα παιχνίδια που έγιναν επαγγέλματα, στις ευχές που άγγιξαν πραγματικά τις ζωές και έγιναν καθημερινότητα.
Αρκεί να σπάσουν οι περιορισμοί, οι αυστηρές προτροπές, η ανεξέλεγκτη καθοδήγηση.
Πρέπει οπωσδήποτε εδώ να μοιραστώ ένα video που ανέβασε πριν από μερικές μέρες το σχολείο του W., το κέντρο προσχολικής αγωγής Dorothy Snot, στο facebook, με πρόλογο, "για οσους επιμένουμε να αντιμετωπίζουμε την δημιουργικότητα των παιδιών με βάση τα δικά μας "ενήλικα", δογματικά, γεμάτα κόμπλεξ και περιορισμούς, κριτήρια. Δείτε το υπέροχο βιντεο και προβληματιστείτε."


Ισχύει.  Ισχύει πάρα πολύ.  Ισχύει απόλυτα.
'Οταν ο Walter ξεκίνησε να ζωγραφίζει σχήματα που ήταν αντιληπτά και σε όλους εμάς τους υπόλοιπους, ζωγράφιζε ανάποδα.  Η στέγη ήταν κάτω και η πόρτα στην κορυφή, το κεφάλι στο χώμα, τα πόδια στον ουρανό - έτσι ώστε να τα βλέπει "σωστά" εκείνος που καθόταν απέναντί του, ή ο ίδιος αν αναποδογύριζε το χαρτί του.  Εγώ σιωπούσα, λίγο αναρωτιόμουν, πιο πολύ χαιρόμουν.  Διάφοροι του έκαναν το σχόλιο, Γιατί είναι ανάποδα το σπιτάκι? και εκείνος τους κοιτούσε με απορία.  Τί στο διάολο θα πει ανάποδα?  Πώς το θέλεις δηλαδή μανδάμ το χάρτι?  Ή μάλλον, πώς πρέπει να είναι το χαρτί για να με πιάσεις με την μία?
Σιγά σιγά, και δε ξέρω τί τον οδήγησε σε αυτό, ούτε ασχολήθηκα περαιτέρω, εφόσον τσέκαρα ότι δεν πιέστηκε από πουθενά, άρχισε να ζωγραφίζει "ίσια".  Πάλι συγκλονιστικά, όπως κάνουν άλλωστε όλα τα παιδιά, και όχι μόνο το δικό μου, αλλά "ίσια", με βάση την κοινή αντίληψη.  Με βάση το πώς το βλέπει η μανδάμ το χαρτί, πώς αυτόματα καταλαβαίνει το σχέδιο.
Και από νωρίς σχετικά - όπως πάλι κάνουν όλα τα αδελφάκια - επειδή τον βλέπει όλη μέρα, έπιασε και η Κλο ξυλομπογιές, κηρομπογιές, μαρκαδόρους (δυστυχώς και IKEA που δε βγαίνουν με το νερό, μέγα #fail ), χαρτιά, μαυροπίνακες, ρολά στο πάτωμα και πίνακες μαγνητικούς και άρχισε να φτιάχνει τις δικές της "ζωγραφιές".
Μία μέρα που βρισκόμασταν όλοι σε αυτό το καλλιτεχνικό μουντ, πήγα να σβήσω από τον πίνακα μία δημιουργία της για να ξεκινήσει κάτι διαφορετικό.  Ο γιος μου με κοίταξε με απορία.
- Τί κάνεις μαμά?
- Σβήνω αυτό της Χλόης.
- Γιατί?
- Εεεε... γιατί δεν είναι και τίποτα, να φτιάξουμε κάτι άλλο.
- Είναι μία ζωγραφιά.
- Ε, ναι, απλά επειδή έκανε μία γραμμή και μία τελεία, μήπως θέλει να...
- Δεν είναι μία γραμμή και μία τελεία.  Έχει κάνει ένα δρόμο, και στο τέλος του δρόμου μία πέτρα τεράστια που εμποδίζει τους κακούς να μπούνε στα σπίτια των ανθρώπων.  Πάνω από το δρομό έχει πολλά σύννεφα και κάτω από την πέτρα χορτάρι που μυρίζει όταν βρέχει.  Δεν το βλέπεις?  Μην της το σβήσεις. 
Αυτό, είδε ο Walter.

Αυτό, έκανε η Χλόη.
























Μα την παναγία, συγκινήθηκα.  Για άλλη μια φορά, και ας ακουστώ γραφική, και ας χαρακτηριστώ ρομαντική χαζομαμά, τα μικρά παιδιά με το τεράστιο μυαλό και με την αχαλίνωτη φαντασία, με συναρπάζουν όσο τίποτα στον κόσμο. 

14 σχόλια:

  1. Εδώ συγκινήθηκα εγώ...Δε θα συγκινηθείς εσύ;Απίστευτος ο W. Αυτό με τη ζωγραφική το παθαίνω κι εγώ τώρα τελευταία, όταν μου φέρνει ζωγραφιές και αρχίζει και μου λέει τι έχει κάνει:εγώ βλέπω κύκλους, τελείες, καμπύλες, εκείνη βλέπει πρόσωπα, ήλιους, λουλούδια, αστέρια, κράτη(!). Είναι μαγικά τα παιδιά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προς στιγμή έπαθα deja vu στο σχόλιο του Walter...μετά θυμήθηκα... αντίστοιχα σχόλια των δικών μου παιδιών!
    ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ...Δεν είναι τυχαίο ότι ο Picasso είπε " μου πήρε χρόνια να μάθω να ζωγραφίζω όπως ένα παιδι..." Bravo στα κουκλιά σου αλλά και σ'εσένα που ξέρεις "ν' ακους!"... :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπέροχη και αξεπέραστη μανούλα, ένα μόνο θα σου πω: ΜΠΡΑΒΟ σου (σας) που μεγαλώνετε τόσο δημιουργικά παιδιά. Τα παιδιά μας θα μας δείξουν το δρόμο, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Προς τα που;
    Αυτό κανείς δεν το ξέρει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Υπέροχο το video!!! Πολύ διδακτικό...σε βάζει σε σκέψεις! Τα παιδιά βλέπουν τα πράγματα αλλιώς και μάλλον πρέπει να ξαναμάθουμε από αυτά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απόλαυσε την καθημερινότητα σου, έτσι με αισιοδοξία!
    Κι εγώ συγκινήθηκα με το σχέδιο και την ιστορία..μια γλύκα είναι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. και ο Μιρό μια γραμμή και μια τελεία έκανε και είναι στο μουσείο του! =Ρ

    Ωραίο βίντεο. Κάθε ζωγραφιά σημαίνει κάτι, αλλιώς δεν θα είχαμε θέληση να εκφραστούμε έτσι. Κι όπως λέγεται ότι είπε ο Πικάσσο: " μου πήρε 50 χρόνια, για να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. tha mporouse na einai olokliro chapter sto Mikro prigkipa auti i grammi me tin teleia...
    **A

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Exw poli kairo na sas dw... megalwse o Walterakos... sigkini8ika kai egw poli!! filia polla apo tin prwti tou daskala... marilou..:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. γειά σου Μαριλού! τί κάνεις? εγώ τα ίδια, προσπαθώ να τον πείσω να ξαναρχίσει το κολυμβητήριο ;-) είχαμε φοβερή πρόοδο, το καλοκαίρι πολλές φορές δεν φορούσε καθόλου ζώνη! εσύ το ξεκίνησες αυτό, να ξέρεις. πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  10. Kαταπληκτικό αυτό αυτό που είπε για τη ζωγραφιά, συγκινητικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Wow! I really enjoyed reading that! :)
    Nikki

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καταπληκτικό βίντεο και πολυ συγκινητικό όλο αυτο με τη ζωγραφιά της Χλόης
    Έτσι κ ο γιος μου ζωγραφίζει, εγω δεν καταλαβαίνω τι έχει φτιάξει κ με κοιτάει σαν να είμαι χαζη λέγοντας μου τα θαύματα που έφτιαξε :)) Παλιότερα ζωγραφίζει κ εκείνος ανάποδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μα πόσο συγκινητικό!...
    Βούρκωσα...
    Τα παιδιά είναι οι δάσκαλοί μας!
    Να τα χαιρόμαστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή